اخبار منتخب خبرگزاری مهر در کرمان

سوژه های خبری و پیشنهادات خود را به آدرس mehrkerman@yahoo.com ارسال کنید

اخبار منتخب خبرگزاری مهر در کرمان

سوژه های خبری و پیشنهادات خود را به آدرس mehrkerman@yahoo.com ارسال کنید

کرمان یکی از پایگاه های قوی طنز کشور است

کرمان – خبرگزاری مهر: یک طنزپرداز کرمانی گفت: کرمان بعلت بهره مندی از طنزپردازان برجسته بعنوان یکی از پایگاه های قوی طنز کشور مطرح است.

کرمان – خبرگزاری مهر: یک طنزپرداز کرمانی گفت: کرمان بعلت بهره مندی از طنزپردازان برجسته بعنوان یکی از پایگاه های قوی طنز کشور مطرح است. 

منصور ایزدپناه در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهار داشت: در کرمان طنز پردازانی حضور دارند که با بزرگترین طنزپردازان کشور برابری می کنند و یا از آنها قوی تر هستند و به همین علت می توان از کرمان بعنوان یکی از پایگاه های قوی طنز ایران نام برد.

وی تصریح کرد: ‌بعد از مشروطه در ایران فضایی بوجود آمد که هیچ فردی قدرت بیان وقایع بصورت جدی را نداشت و به همین علت اهل قلم راه جدیدی را پیدا کردند و مسائل سیاسی و اجتماعی را با زبان طنز بیان می کردند.

به گفته ایزدپناه وضعیت طنز پس از انقلاب اسلامی بهبود یافت چرا که آزادی مطبوعات و تعداد نشریات بیشتر شد.

وی از "چلنگر، آهنگر، توفیق و کاریکاتور" بعنوان مهمترین نشریات طنز فعال پس از انقلاب، نام برد و تصریح کرد: گل آقا تنها نشریه ای بود که تا چند سال قبل منتشر می شد اما هم اکنون در کشور نشریه ای با موضوع طنز نداریم و تنها برخی از نشریات ستون هایی را به مطالب طنز اختصاص می دهند.

این طنزپرداز پیشکسوت به انتشار نشریه طنز قینوس کرمان در سال های گذشته اشاره کرد و افزود: از طریق این نشریه تخصصی چهره های قوی در رشته های مختلف طنز مانند شعر، نثر و کاریکاتور شناسایی شدند.

وی با انتقاد از اینکه در برخی از مطبوعات محلی کرمان مطالب طنز بدون بررسی منتشر می شود اظهار داشت: این امر به اعتبار طنز استان لطمه می زند.

ایزدپناه با بیان اینکه نشریه تخصصی برای هنرنمایی و ارائه آثار طنزپردازان وجود ندارد گفت: برخی از نشریات در کرمان طنزهایی را با گویش مناطق خاص چاپ می کنند که این مطالب برای همه عمومیت ندارد.

وی یادآور شد: مخاطبان شعر طنز بیشتر از نثر طنز است چرا که در شعر با کمترین کلمات می توان بیشترین پیام را به مخاطب انتتقال داد و ایرانی ها به دلیل شرایط جغرافیایی با شعر همخوانی بیشتری دارند.

وی طنز شفاهی را یکی از نمونه های طنز ذکر کرد و افزود: طنز شفاهی را نمی توان مکتوب کرد اما می توان به روش های دیگر مانند تصویر و یا صوت انتقال داد و این نوع طنز در صدا و سیما کاربرد دارد.

ایزدپناه کرمان را یکی از پایگاه های قوی طنز کشور خواند و ادامه داد: در برخی از ویژه برنامه های طنز کرمان از طنزپردازان دیگر استان ها دعوت کردیم اما آثار آنها مورد قبول مخاطبان قرار نگرفت.

وی برگزاری جشنواره های خارستان و دولخ "گرد وغبار" و نشست های ماهانه اعضای انجمن طنزپردازان کرمان را در بالا بردن سطح کیفی آثار طنز موثر دانست.