اخبار منتخب خبرگزاری مهر در کرمان

سوژه های خبری و پیشنهادات خود را به آدرس mehrkerman@yahoo.com ارسال کنید

اخبار منتخب خبرگزاری مهر در کرمان

سوژه های خبری و پیشنهادات خود را به آدرس mehrkerman@yahoo.com ارسال کنید

هشدار/

در پائیز و زمستان/  

احتمال ابتلاء 15 میلیون نفر به ویروس آنفولانزای خوکی در کشور وجود دارد // پیش بینی می شود 35 درصد جمعیت کشور درگیر بیماری آنفولانزای نوع A شوند

کرمان - خبرگزاری مهر: مدیرکل دامپزشکی کرمان با اشاره به نزدیک شدن به فصول پائیز و زمستان از احتمال ابتلای 15 میلیون نفر در کشور به ویروس آنفولانزای نوع A خبرداد و خواستار اتخاذ تمهیدات لازم برای مقابله با این بیماری شد.

کرمان - خبرگزاری مهر: مدیرکل دامپزشکی کرمان با اشاره به نزدیک شدن به فصول پائیز و زمستان از احتمال ابتلای 15 میلیون نفر در کشور به ویروس آنفولانزای نوع A خبرداد و خواستار اتخاذ تمهیدات لازم برای مقابله با این بیماری شد. 

غلامرضا زید آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهار داشت: با وجودی که در حال حاضر با توجه به پائین بودن تعداد مبتلایان به بیماری آنفولانزای خوکی و نیز شدت کم بیماری مشکل جدی در کشور وجود ندارد اما با توجه به نزدیک شدن به فصل پائیز و زمستان و احتمال افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری و حتی احتمال فراوان تغییر بیماری زایی ویروس لازم است تمهیدات لازم برای مقابله با اپیدمی بیماری در کشور در نظر گرفته شود.

تمهیدات لازم برای مقابله با اپیدمی آنفولانزای خوکی باید فراهم شود

زید آبادی افزود: احتمال دارد در صورت گسترش و پیشرفت بیماری حدود 10 تا 15 میلیون نفر در کشور به بیماری آنفولانزای خوکی مبتلا شوند.

زید آبادی ادامه داد: مسئولان بهداشت عمومی باید آمادگی کامل برای مقابله با این بیماری را داشته باشند و برنامه ریزی لازم برای کنترل احتمال گسترش بیماری را اتخاذ کنند و طرح جامعی برای کنترل "پاندمی" (همه گیری[) بیماری از جمله تهیه دارو، امکانات بهداشت فردی و بیمارستانی را پیش بینی نمایند.

وی با اشاره به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان افزود: هنگامی که در سال 2004 آنفولانزای فوق حاد پرندگان توسط پرندگان مهاجر در سراسر جهان گسترش یافت، اکثر دانشمندان و محققان علوم زیستی تصور می کردند این ویروس جدید و کشنده با قدرت گسترش جهانی خواهد یافت و بخش زیادی از کشورهای جهان را دربرمی گیرد اما عملا این پیش بینی ها درست از کار در نیامد و احتمال گسترش بیماری نیز در خصوص آنفولانزای خوکی بیشتر جنبه پیشگیری از تلفات احتمالی را دارد.

تاکنون مرگ و میر نوع جدید بیماری کمتر از یک درصد گزارش شده است

مدیرکل دامپزشکی کرمان در خصوص احتمال گسترش آنفولانزای خوکی افزود: آنفولانزای انسانی با منشاء خوکی نیز چندی قبل از آمریکا و مکزیک ظاهر شد و به همه کشورهای دنیا گسترش یافت اما آنچه در خصوص این بیماری موجب نگرانی می شود سرعت واگیری و افزایش موارد مبتلایان با شروع فصل پائیز در نیمکره شمالی می باشد.

زید آبادی عنوان کرد: پیش بینی می شود با کامل شدن پاندمی و گسترش جهانی بیماری به ویژه با شروع فصل پائیز و باز شدن مدارس حدود 25 تا 35 درصد جمعیت کشور درگیر این بیماری شوند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه میزان مرگ و میر این بیماری تاکنون تنها کمتر از یک درصد بوده است گفت: خوشبختانه این ویروس تاکنون با تلفات جانی بالایی همراه نبوده است اما احتمال تغییر ویروس وجود دارد.

آنفولانزای خوکی در سال 1918هزاران نفر را به کام مرگ فرستاد

وی در خصوص سابقه این بیماری افزود: در سال 1918 که پاندمی و جهان گیری این بیماری توسط اجداد این ویروس و با منشاء خوک در اسپانیا شروع شد صدها میلیون نفر در سطح جهان به بیماری مبتلا شدند و تعداد بسیاری زیادی در اثر بیماری جان باختند البته پاندمی های بعدی سالهای 1957 و 1968 با آمادگی بیشتر همراه بود ولی باز هم هزاران مورد مرگ و میر بدنبال داشت.

وی بیان داشت: گرچه شیوع فصلی ویروس آنفولانزای معمولی هم سالانه هزاران مورد تلفات را بدنبال دارد، اما به علت مصونیت بخش عمده ای از مردم هرگز بصورت پاندمی در نمی آید، نکته مهم و جالب توجه این است که تمام مردم جهان در مقابل ویروس جدید آنفولانزای خوکی حساس بوده و میزان سرایت این بیماری از فردی به فرد دیگر به ویژه در مراکز جمعیتی مثل مدارس بالا می باشد.

احتمال جهش ژنی ویروس وجود دارد

وی افزود: از نظر همه گیرشناسی بیماری، این ویروس از ویروس های آنفولانزای نوع A می باشد، ویروس های نوع A آنفولانزا می توانند هم انسان و هم حیوان را مبتلا نمایند که معمولا در شرایط عادی ویروس آنفولانزایی که حیوان را مبتلا می کند نمی تواند به انسان منتقل شود و تنها درمواردی افرادی که در ارتباط مکرر با حیوانات هستند مبتلا می شود اما در بعضی شرایط اگر حیوان مثل خوک همزمان با ویروس انسانی و حیوانی آنفولانزای نوع A آلوده شود ممکن است تبادل ژنی بین ویروس صورت گرفته و ویروس جدیدی ایجاد کند که برای انسان بیماری زا بوده و براحتی می تواند با ریز قطره های تنفسی که تا فاصله 1.8 متری از راه تنفس یا از طریق تماس منتقل شوند.

وی گفت: ویروس جدید آنفلانزای خوکی از ویروس آنفولانزای خوکی، مرغی و انسانی نشات گرفته است.

زید آبادی گفت: درحال حاضر خطر انتقال از حیوان به انسان آنفولانزا وجود ندارد و تنها احتمال انتقال از انسان به انسان وجود دارد.

تنها راه مقابله با بیماری رعایت بهداشت فردی است

وی آخرین آمار ابتلا به این بیماری را در ایران 22 نفر ذکر کرد و گفت: تنها راه مقابله با این بیماری رعایت بهداشت فردی می باشد که می تواند به پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه، شستشوی دست با آب و صابون، شتشو و ضد عفونی کردن دست بعد از تماس با بیمار و اشیاء اطراف بیمار، اجتناب از تماس یا نزدیک شدن به بیماران و رعایت فاصله 1.8 متری، اجتناب از لمس چشم، بینی و دهان با دستان نشسته و آلوده می باشد.

وی گفت: این بیماری یک روز قبل از شروع علائم و تا هفت روز بعد از اتمام علائم می تواند منتقل شود و با شروع ناگهانی علائم حاد آنفولانزا ظاهر می شود که شامل پرخونی مخاط بینی و ترشحات بینی، گلودرد، سرفه همراه با تب یا بدون تب ظاهر می شود.

زید آبادی اضافه کرد:افراد بالای 65 سال، افراد دارای نقص ایمنی بدن، افراد دارای بیماری های تنفسی و بیماری های قلبی همچنین افراد چاق و زنان باردار گروههای در معرض خطر بیماری هستند.

وی گفت: تاکنون موارد تائید شده آزمایشگاهی این بیماری در دنیا حدود 15 هزار نفر گزارش شده است که از این تعداد حدود هزار نفر معادل 0.7 درصد فوت کرده اند، البته آمار مبتلایان واقعی ناشی از بیماری خیلی بیشتر از موارد تائید شده آزمایشگاهی می باشد.