اخبار منتخب خبرگزاری مهر در کرمان

سوژه های خبری و پیشنهادات خود را به آدرس mehrkerman@yahoo.com ارسال کنید

اخبار منتخب خبرگزاری مهر در کرمان

سوژه های خبری و پیشنهادات خود را به آدرس mehrkerman@yahoo.com ارسال کنید

نواخته شدن زنگ خطر طلاق در کرمان/دخالت خانواده از علل جدایی

کرمان – خبرگزاری مهر: مسائل اقتصادی، بالا رفتن آمار طلاقهای توافقی، عدم آگاهی زوجهای جوان، مهریه های غیرمتعارف، مشکلات روحی و روانی و ازدواج های غیرمستقل آمار طلاق در کرمان را بحرانی کرده است.

کرمان – خبرگزاری مهر: مسائل اقتصادی، بالا رفتن آمار طلاقهای توافقی، عدم آگاهی زوجهای جوان، مهریه های غیرمتعارف، مشکلات روحی و روانی و ازدواج های غیرمستقل آمار طلاق در کرمان را بحرانی کرده است. 

 

به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، در سه ماه گذشته به طور میانگین 350 زوج در هر ماه برای جدایی به مجتمع قضایی خانواده کرمان مراجعه کرده اند و هر چند کرمان جز چهار استان مذهبی کشور به شمار می رود اما از نظر آمار طلاق در رده دهم قرار دارد که این امر باعث نواخته شدن زنگ خطر و نگرانی خانواده ها و مسئولان در این خطه شده است.

به نظر می رسد مسائل اقتصادی مهمترین نقش در بروز جدایی در خانواده را دارد اما در این میان مسائل فرهنگی و سطح پایین آگاهی جوانان در زمینه نوع زندگی و از خود گذشتگی حرف اول را می زند.

آمار طلاق در کرمان طی 3 ماه گذشته نشان می دهد در هر ماه 350 زوج برای مشکلات خانوادگی به مجتمع قضایی خانواده کرمان مراجعه کرده اند.

یک بانوی جوان کرمانی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان می گوید: یکسال قبل به علت دخالتهای خانواده همسرم به صورت توافقی از شوهرم جدا شدم.

وی می افزاید: البته همسرم قول داد تا 8 ماه بعد از طلاق رجوع کند و به همین علت مهریه ام را که 14 سکه بهار آزادی بود بخشیدم اما حالا پس از گذشت یکسال حاضر به ازدواج مجدد با من نیست و از او به جرم کلاه برداری شکایت کرده ام.

این زن جوان با بیان اینکه سه فرزند خردسال دارد، تصریح کرد: بیش از خودم برای آینده فرزندانم نگران هستم.

یک مرد جوان نیز درباره علت حضور خود در مجتمع قضایی خانواده کرمان می گوید: همسرم مدتی قبل خانه را ترک کرده است و به یکی از استانهای دیگر رفته است.

وی اضافه می کند: فکر  می کنم همسرم به علت دعواهایی که در طول چند سال زندگی مشترک داشته ایم من و فرزند خردسالمان را ترک کرده است و دیگر حاضر به ادامه زندگی نیست.

این متقاضی طلاق اضافه می کند: در مدتی که همسرم خانه را ترک کرده است بسیار فکر کردم و به این نتیجه رسیده ام علت برخی از دعواهای ما سطحی و پیش پا افتاده بوده است و براحتی می توانسیم این مشکلات را حل و فصل کنیم.

طلاق برای کرانچی

اما به نظر می رسد تمامی طلاق ها عامل منطقی و قابل قبولی ندارد طلاق برای کرانچی یکی از این موارد است.

یک مرد جوان درباره علت درخواست طلاق همسر خود به خبرنگار مهر در کرمان می گوید: یک شب قبل از رفتن به منزل، همسرم تماس برقرار کرد و از من خواست تا برایش کرانچی بخرم اما از آنجا که دیروقت بود و بیشتر مغازه ها تعطیل شده بودند نتوانستم کرانچی بخرم و پفک خریدم و از همان شب ناسازگاریهای همسرم به بهانه اینکه من برای او ارزش قائل نیستم، آغاز شد.

وی لبخند تلخی زد و ادامه داد: مقصر اصلی خودم هستم که با توجه بیش از اندازه به همسرم سطح توقع او را بالا بردم.

لیلا زن 20 ساله ای است که دو سال قبل ازدواج کرده است و اکنون به علت دخالت خانواده همسرش قصد جدایی دارد. وی گفت: همسرم قادر به پرداخت اجاره خانه نبود و به همین علت دو اتاق در خانواده پدر او گرفتیم و زندگی خود را آغاز کردیم اما متاسفانه خانواده شوهرم در امور مختلف زندگی ما دخالت می کردند.

وی تصریح کرد: آنها بارها بدون اجازه وارد اتاق می شدند و یا از وسایل ما استفاده می کردند و سعی داشتند عقاید خودشان را به ما تحمیل کنند.

لیلا اضافه کرد: خانواده ام قبل از ازدواج از ما خواستند تا مدتی صبر کنیم و پس از اینکه وضع مالی بهتری پیدا کردیم وارد زندگی مستقل شویم که متاسفانه ما به این سخنان اعتنا نکردیم.

او با ابراز پشیمانی از تصمیم عجولانه ای که برای ازدواج گرفته است، تصریح می کند: همیشه با خودم فکر می کردم دخالت خانواده ها بخاطر بیسوادی و ناآگاهی در گذشته انجام می شده است اما حالا می دانم که گذشت زمان باعث تغییر رفتارها نمی شود.

مسائل اقتصادی علت اصلی طلاق در کرمان

مجتمع قضایی خانواده کرمان از ابتدای سال جاری فعالیت خود را با چهار شعبه جهت رفاه بیشتر شهروندان به صورت مستقل از دادگستری آغاز کرده است و در این مدت در هر ماه به طور میانگین به 500 پرونده با موضوع دعاوی مربوط به طلاق، مهریه، جهیزیه، حضانت، نفقه فرزند و تمکین و غیره رسیدگی می کند.

به گفته رئیس مجتمع قضایی خانواده کرمان 70 درصد این پرونده ها به طلاق مربوط می شود و مسائل اقتصادی علت اصلی درخواست طلاق خانواده های کرمانی است.

حجت الاسلام ماشاالله ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان از مشکلات مالی، اعتیاد، بهره مندی از حمایت نهادهای دولتی و دخالت خانواده ها به عنوان دیگر علل طلاق در کرمان نام برد و تصریح کرد: 30 درصد از متقاضیان طلاق در کرمان زوجهای جوانی هستند که تنها دو یا سه سال از ازدواج آنها گذشته است.

وی بیان کرد: بیشتر این زوجها در کنار خانواده زندگی می کنند و از آنجا که خانواده ها از درگیری و مشاجره همسران جوان آگاه می شوند در زندگی افراد دخالت می کنند و کدورتها و دلخوریهای بعدی به وجود آید و باعث اختلافات تشدید می شود.

بهره مندی از تسهیلات حمایتی عاملی برای طلاق

رئیس مجتمع قضایی خانواده کرمان اضافه کرد: 10 درصد از افراد به علت بهره مند شدن از تسهیلات نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و یا بهزیستی خواستار طلاق هستند و 10 درصد طلاقها در کرمان به صورت توافقی هستند.

ابراهیمی افزود: افراد میانسال و زوجهای بالای 50 سال به ترتیب 30 و 10 درصد از متقاضیان طلاق در کرمان را تشکیل می دهند.

ابراهیمی یادآور شد: 30 درصد از افراد برای مطالبه مهریه و جهیزیه و یا حضانت و نفقه فرزند و غیره به دادگاه قضایی خانواده کرمان مراجعه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: کارکنان شعب مجتمع قضایی خانواده کرمان که همه روحانی هستند با بردباری و حوصله افراد را راهنمایی می کنند که این امر 10 درصد صلح و سازش بدون بازگشت به مراجع قضایی را در پی داشته است.

زوجهای جوان جدای از خانواده ها زندگی کنند

رئیس مجتمع قضایی خانواده کرمان برای کاهش آمار طلاق در کرمان به ارائه پیشنهاداتی پرداخت و عنوان کرد: قبل از ازدواج باید برای زوجهای جوان از سوی مراجع ذیربط دوره های آموزشی دو تا سه ماهه با موضوع برخورد و رفتار همسران، چگونگی برخورد با مسائل جنسی و روحی و روانی و آموخته ها ی دینی برگزار شود.

ابراهیمی توصیه کرد: زوجهای جوان حداقل در پنج سال نخست ازدواج جدای از خانواده ها زندگی کنند چراکه اگر در زمان مشاجره آنها فردی شاهد ماجرا باشد مانند خاکستر زیر آتش کینه در دل می گیرد و این کدورت باعث ایجاد اختلافات بعدی و رابطه های سرد و در نتیجه جدایی می شود.

وی دلیل اصلی تعیین مهریه های بالا را چشم و هم چشمی و حسادت ذکر کرد و گفت: مهریه های سنگین باعث دوام زندگی و مهریه های متعادل سبب تزلزل زندگی نمی شود و خانواده ها باید در این زمینه بر اساس سنت عمل کنند.

به گفته ابراهیمی افرادی که با مهریه های منطقی وارد زندگی می شوند قادر به تحمل مشکلات هستند و به مهریه به عنوان شمشیر پشت سر نگاه نمی کنند و کمتر راهی محاکم می شوند.

به نظر می رسد کاهش آمار طلاق در کرمان نیازمند همکاری و تعامل خانواده ها و مسئولان است به طوری که خانواده ها باید با افکار منطقی برای تعیین مهریه و تهیه جهیزیه و عدم دخالتهای نابجا در زندگی فرزندان در جهت تحکیم پایه های زندگی زوج ها گام بردارند مسئولان نیز با برپایی کلاسهای آموزشی، تولید برنامه های موثر و فرهنگسازی در جامعه در راستای اعتلای بنیان خانواده ها تلاش کنند.